Fysiotherapie Millingen
tel:024-6631658
info@fysiomillingen.nl

Bekkeninstabiliteit

De bekkenring wordt gevormd door een linker en een rechter bekkenhelft met daar tussenin geklemd het heiligbeen (achterzijde) en de schaambeen (voorzijde). Zij zorgen voor het overbrengen van krachten tussen de romp en de benen. ("load transfer")
Tijdens de zwangerschap "verslappen"echter de banden die compressie geven op de botstukken waardoor er een gestoorde krachtenoverdracht ontstaat.

Oorzaken van deze gestoorde krachtenoverdracht kunnen zijn:
1) Hormonaal (Verhoging van relaxine zorgt voor verweking van de banden)
2) Zwakke buikspieren
3) Gewicht van baarmoeder en kind.
4) Mechanische problemen tijdens de bevalling.

Diagnostiek:
Het verhaal van de patiënten is erg karakteristiek. De diagnose is al voor 95% zeker indien de klachten zijn begonnen tijdens een zwangerschap of binnen 3 weken na een bevalling en gepaard gaan met houdingsafhankelijke pijn rond de symfyse.
Ook kenmerkend is dat de patiënten tijdens activiteiten weinig problemen aangeven, maar juist de volgende dag meer pijn hebben dan gebruikelijk.

Therapie:
Tijdens de zwangerschap en tijdens de eerste 4 tot 6 weken na de bevalling is terughoudendheid geboden met spierversterkende en mobiliserende oefentherapie.
Verder wordt uitleg gegeven over pijn, de voor- en nadelen van rust en het gebruik van hulpmiddelen. Tevens moeten de activiteiten naarmate de zwangerschap vordert afnemen. Na de zwangerschap worden deze activiteiten weer opgebouwd en wordt er weer begonnen met kracht opbouw van spieren die in staat zijn de bekkenring te stabiliseren.

Tijdens de therapie moet worden gezocht naar de balans tussen belasting en belastbaarheid. Te weinig belasting betekent achteruitgang door conditie- en krachtsverlies en te veel be-lasting geeft irritatie en overbelasting.

Tevens worden er houdings - en bewegingsadviezen met een gestabiliseerd bekken gegeven en worden er symmetrieoefeningen en stabilisatieoefeningen gedaan

Copyright © 2015. All Rights Reserved.